W religii katolickiej Bóg jawi się, jako Wszechmocny Stwórca, który za dobro wynagradza, a za zło karze. Wobec Boga wierzący mogą skłonić się z pokorą lub buntować się przeciwko Niemu. W biblijnej przypowieści o Wieży Babel Bóg jest dla posłusznego ludu niosącym pomoc oparciem, ale gdy lud odwraca się od Niego – Ten surowo go karze. Jednym z głównych celów budowy wieży było zapewnienie bezpieczeństwa na wypadek powtórnego potopu. Wznosząc budowlę znacznie wyższą niż poziom, który osiągnęły wody, ludzie ci pragnęli uniknąć ewentualnego zagrożenia. Mieli nadzieję, że gdy dosięgną chmur, będą mogli zbadać przyczyny potopu. Całe to przedsięwzięcie zmierzało do tego, by jeszcze bardziej wzmóc pychę budowniczych i odwrócić umysły przyszłych pokoleń od Boga . Kiedy w budowniczych narodził się duch buntu, Bóg pomieszał języki i rozproszył ich po całej Ziemi. Dziś możemy jedynie zastanawiać się, czy to, co spotkało budowniczych Wieży Babel to dla nas katastrofa czy ocalenie. Na pewno osiąganie jedności i zgody w społeczeństwach różnych ras, wśród ludzi o odmiennych kulturach, mówiących do tego różnymi językami jest trudniejsze. Ale czy nasze życie nie jest jednym wielkim wyzwaniem?
Bunt przeciwko Bogu ukazany został także w filmie reżyserii Henry’ego Bean’a. „Fanatyk” jest współczesną opowieścią o młodzieńczym buncie nowojorskiego Żyda. Obdarzony silną osobowością, samodzielnie myślący uczeń jesziwy, podczas rozważań nad wersetami Tory traktującymi o boskim żądaniu, by Abraham w imię wiary ofiarował własnego syna Izaaka, doznaje szoku porażony okrucieństwem Boga. W interpretacji chłopaka przypowieść ta jest dowodem pychy i siły niszczącej ludzką miłość. Wstrząsające odkrycie prowadzi Dannego do otwartej wojny z Bogiem i, co za tym idzie, do przeciwstawienia się własnej społeczności, zakwestionowania jej tożsamości religijnej i kulturowej. W konsekwencji chłopak staje się antysemitą, dołącza do skinheadów. Dzięki swojej inteligencji robi karierę jako ideolog w organizacjach neofaszystowskich. Tam poznaje dziewczynę. Między nimi rodzi się zauroczenie perwersyjną przemocą, ale pod wpływem dziewczyny zafascynowanej duchowością, Dannego przeradza się ono w miłość pełną szacunku dla pierwotnej tradycji religijnej chłopaka. Bohater jednak nie przestaje dokonywać aktów terroru i przemocy wobec Żydów, mimo iż jest świadomy irracjonalności antysemityzmu oraz przyziemnych motywów kierujących neofaszystami. Skazany przez sąd za bójkę w restauracji, chłopak poddany zostaje terapii uczłowieczenia przez ocalałych z Holocaustu. Opowiadanie starca, który przeżył śmierć syna zamordowanego przez hitlerowca, doprowadza Dannego do wściekłości – to znowu pokorny Abraham ofiarował własne dziecko. Furia z powodu odwiecznej bierności Żydów przesłania chłopakowi tragedię Zagłady, jednak obraz zamordowanego dziecka i rozpacz starca zaczynają go prześladować, podobnie jak widok Tory profanowanej przez skinheada<–3–>. I to powoduje refleksję, Danny wówczas zaczyna rozumieć gotowość ofiary Abrahama i istotę wiary, ale będzie również wiedział, że doszedł już za daleko i aby wrócić musi sam stać się Izaakiem. Dokonuje samoofiary w Yom Kippur – Święto Odkupienia.